torsdag 25 juli 2013

Full fart!

Oj, oj, oj....ketchupeffekt....nu händer allt på en gång!
Vårt hus är sålt och vi flyttar i mitten på september och det känns som om det är tusen saker som skulle behöva göras samtidigt!!!
Vi vet inte om vi kommer att ha ett beboeligt hus att flytta till, men det får bli ett senare bekymmer....eller, jag hoppas att det inte alls blir något bekymmer utan att vårt arbete flyter på.

Bakom den här dörren finns det enda toalettutrymmet i det röda huset.
Är man lite längre än mina 160 cm får man akta huvudet så man inte bankar i undersidan av trappan när man går in där :-)
Det är verkligen ett yttepyttelitet utrymme!
....man får nästan backa in för att sätta ner rumpan på toaletten :-)
Vi misstänkte att det var fuktskadat i golvet så i lördags rev vi ut allt därinne
Väggarna rensades från självhäftande plast, det gamla trägolvet bröts upp och sågspånet grävdes ur
Det var trångt, varmt, dammigt och luktade inte hallontårta!...men nu är allt rensat och det är bara ett hål rätt ner i krypgrunden.
Härifrån ska vi försöka följa avlopps och vattenledningarna och byta ut dem innan vi kan börja bygga nytt.

Vi funderade på om vi överhuvudtaget skulle ha det här miniutrymmet kvar som toalett eftersom vi planerar att bygga ett helt nytt badrum, men vi måste ju ha någonstans att sätta ner gumpen fram tills dess.....om vi inte ska göra som husets ägare skrattande sa -"Ni får väl använda utedasset. Det gjorde ju jag när jag var liten!"
Fast av det utedasset finns numera bara golvet och dörren kvar i uthuslängan...så det är inte så mycket till utedass.

Nä, jag är glad att vi än så länge bor kvar i vårt nuvarande hus för i helgen tänker vi riva hallgolvet och ösa mer sågspån. Fast vi tänker faktiskt göra lite annat också, något som inte har ett endaste dugg med husrenovering, eller flytt, att göra :-)



4 kommentarer:

  1. Den lilla toaletten påminner om den min mammas gamla faster hade där vi tillbringade barndomens semestrar. Fast det var egentligen ingen toa, utan bara ett tvättrum, med en vattendunk ,med kran på, resten fixades på utedasset :)Grattis till att ni fått en köpare av erat gamla hus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det skönt att det ordnat sig med försäljningen. Det gör att vi nu kan fokusera mer på vårt nya boende än att hålla snyggt i vårt nuvarande hus....så nu går vi från den ena röran till den andra :-)
      Ha det så bra!
      Birgitta

      Radera
  2. En gäst-toa är väl alltid bra att ha och för mig känns det på nått' sätt väldigt hem-likt!(det fanns t o m två 'toakyffen' på Sjötuna och jag har ju ett jag också...)
    Hör av mig snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra med två toaletter. När det här utrymmet ändå finns kan det lika gärna få fortsätta vara toalett så varken vi eller våra gäster behöver gå en trappa upp för sådana besök. Ändå gäller att tänka efter hur vi ska utnyttja husets ytor på ett effektivt sätt. Det är inte så stort.
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera