torsdag 27 juni 2013

Vackert!

Jag har fått ett så vackert föremål att förvalta!
Vår granne håller på och plockar ur sin mammas boende och den här gamla mangeln tänkte hon låta stå kvar på vinden eftersom den är såååå tung.
Jag frågade om jag fick köpa den. "Du får den!" sa grannen och jag var inte sen med att tacksamt ta emot den!
Tacksam är jag också över att ha en make som inte protesterade när jag bad om hjälp med att få ner den för en smal och brant vindstrappa!

Hela överstycket fick lyftas av, annars hade det aldrig gått...och så fick vi hjälp av en ung stark kille som kunde ta tag i ena änden av stativet så maken och han kunde baxa ner det ett steg i taget. Jag är envis, men tveksam till om jag skulle ha haft styrkan att orka lyfta :-)
Sen körde vi iväg alla delarna till Butik Vitt och Brett och fick klia oss i huvudet både en och två gånger innan vi fick ihop allt på rätt plats igen.

Det tog mig säkert en timme att försöka få den hyfsat ren. Den har samlat smuts i 70 år på den där vinden.
När jag for fram med trasan kunde jag verkligen syna alla fina detaljer som den häftigt stora ratten som reglerar valsarnas tryck
.....och vevhjulet med sitt mjuka trähandtag
Stativet är gjutet och detaljer vackert förgyllda. Det fattas en hylla som ska vila i infästningar på mitten av den undre delen, men det finns säkert någon gammal träskiva på vår Dalagård som vi kan göra i ordning för att sätta i där.
RD står säkert för "Registered Design" och det skulle vara roligt att ta reda på mer om den här modell "No 9045" som vart den är tillverkad och hur gammal den är. Grannen är i 70 års åldern och mangeln har tillhört hennes farmor så den borde vara från 1800 talet, men från vilket land?
De stora hjulen gör det möjligt att kunna förflytta den här rejäla mangeln!
Det dundrade på vårt betonggolv när vi rullade in den i vårt innersta rum som just nu innehåller metalltrådsarbeten och hantverk.
Rummet ska ändra funktion och den här vackra gamla mangeln ska få ange tonen.



7 kommentarer:

  1. En så vacker -men ack så tung- pjäs! Verkligen ögongodis. Kan inte låta bli att undra hur det gick till när den kom upp på vinden den gången det begav sig.. Färgen är helt ljuvlig, jag hoppas du behåller den i samma färg och inte låter den bli vit:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har säkert varit isärtagen tidigare eftersom muttrarna var väldigt lätta att lossa...och den ska få behålla sin originalfärg!
      Allt gott till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. När jag ser den vackra pjäsen tänker jag på när jag hade inredningsaffär. En precis likadan mangel stod utanför butiken med blommor och annat. Så kom en man som samlade på -manglar! Han blev till sig och ville köpa den. Det fick han så klart och den skulle absolut inte behöva stå utomhus i fortsättningen.
    Jag tycker de är så vackra med det snirkliga gjutjärnet och alla fina detaljer. Det var helt klart värt mödan att ta med den! Förvalta är en ödmjuk betraktelse, men det är kanske det man gör med en mangeln i den kalibern!

    Önskar dig en fin fredag! Önskar också att Skorpan ska börja blogga för jag är nyfiken på henne, var och hur hon bor mm.
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  3. Hej! Vi har hittat en likadan mangel på vår gård. Samma RD nummer osv. Skillnaden är att det står "Joh Carlessons AB Lönsboda import" på den översta delen. Vi är precis som du nyfikna över var och när mangeln är tillverkad. Har du hittat någon spännande information du kan dela med dig? Med vänlig hälsning Jeanette och Peter Mail: jeanette_turbo@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej. Vi har en likadan. Det står Julius Slöör Stockholm på den övre delen. Jag tror den är är importerad. Står registered design på den på ett ställe

    SvaraRadera
  5. Hade en sån som tyvärr blev kvar hos mitt X då jag flyttade. Ska dock hämta den när möjlighet finnes. Den står dock ute, vet ej hur den klarat sej 😢

    SvaraRadera
  6. Jag antar att denna mangel importerades från England (Great Britain) då det står "Registered Design". Detta var mycket vanligt under senare hälften av 1800-talet i synnerhet. Tillverkare som hade en speciellt fin eller nydanande design registrerade denna för att förhindra att kopior framställdes av andra fabrikörer.
    "Registered Designs are probably the least well-known of the Intellectual Property rights, but they can be a powerful and cost-effective tool, if used properly. A Registered Design protects the appearance of a product, and can be used to prevent competitors from marketing products which produce the same overall impression on an informed user."

    SvaraRadera