lördag 15 juni 2013

Nysilver

Det är ganska roligt att se vilka inredningsstilar man gått igenom när man röjer bland undanlagda saker.
En period med romantik då spetsgardiner, rosmönstrat och ljuvt rosa dominerade. En då det var mer hemslöjdsinspirerat med näversaker, svepaskar, svarvade brödfat och ljusstakar i trä. Sen kom gammalt nysilver och slipat glas....och det finns fortfarande kvar även om jag börjar ersätta det med mer robusta saker i patinerat trä och rost.

När jag började köpa med mig fler och fler loppisfynd i nysilver undrade min mamma hur jag skulle orka putsa allt. Putsa? Vadå putsa???? Det är ju fint när ytan skiftar i mörkare nyanser!
Vi har inte riktigt samma smak där, min kära mamma och jag :-)

Ok, vissa saker behöver putsas ibland....som nysilverbesticken
....men jag ska ta och prova det där husmodersknepet jag läst om med folie, bakpulver och hett vatten. Det verkar ju enkelt. Annars är det också enkelt att diska dem och sedan lägga dem i plastpåse, då mörknar de inte så fort. Eller använda dem varje dag...fast det gör inte vi så här får jag välja något av det andra.

Nysilver och glasföremål har jag i ganska många kombinationer...och här har jag hittat en bild ur arkivet där fatet är väldigt blankt och fint
Det händer att jag putsar då och då när det blivit väl mycket patina :-), men för det mesta får det vara patina och det är väl fint med både putsat och oputsat. Det beror alldeles på vilken miljö det befinner sig i tycker jag

Märker nu att mer och mer av nysilver sakerna har hamnat i skåp och lådor, men jag är inte riktigt redo att skiljas från dem än så jag tror nog att det mesta får följa med tvärs över vägen
....och numera köper jag inte längre nysilver även om det händer att en inre röst försöker övertala mig till att göra det :-)

6 kommentarer:

  1. Vilken trevlig återblick, ja vi har nog alla haft många olika stilar genom åren. Jag har nog varit lite för tidig inser jag, lantligt hade jag långt innan ordet var "uppfunnet":) Gamla föremål -med patina- har alltid legat mig varmt om hjärtat och med en mix av "lite rost och lite ljuvt" därtill känner jag mig hemma. Personligt och hemtrevligt fastnade jag för redan på 70-talet..
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog alltid varit som en vindflöjel när jag valt saker. Säger kanske en del om min personlighet eftersom jag för det mesta väljer inifrån, väljer sådant som på något sätt tillfredsställer det jag känner :-) Ändå kan jag se att jag har några "röda trådar" som gammalt, begagnat och naturliga material, men jag har oftast inte varit en stil trogen utan blandat gammalt och nytt, dova färger med klarare färger, sökt en balans i min yttre miljö precis som jag sökt en balans i mitt inre.
      Ha det så bra Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag provade det där med bakpulver, hett vatten och foliepapper. För mig funkade det inte ett dugg, blev lite blankare på någon fläck, annars blev det mest bara kladdigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du provat folie, salt och hett vatten? Det har jag också sett någonstans.
      Vet inte om det är skillnad på nysilver och äkta silver, eller om det kanske inte får vara för mörkt. Äsch, så sällan som jag putsar så kan jag gott använda min vanliga silverputs :-)
      Ska ta med de där kornisch (rättstavningsprogrammet vill att jag skriver kornnisch, men det ser konstigt ut. Undrar om jag och programmet menar samma sak?) klämmorna till butiken. Har du vägarna förbi så kika in, annars kommer jag ner till dig vid tillfälle.
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Det är alltid roligt med återblickar och jag blev påmind om att jag gått en kurs i näver, vart tog alla dessa saker vägen? Jag gissar att de brann bra! Det enda som finns kvar är en brödkorg.
    Jag kommer ihåg min första köksö, alla som kom hit undrade om jag höll på att möblera om! Varför står annars möbeln mitt på golvet?
    Glas och nysliver är i alla fall vackert ihop, gillar bilderna!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  4. Tassar in igen...jag håller tummarna att det blir försäljning snart så att ni få börja inreda och dona i det andra, och en jordkälllare...!

    Jag vill passa på att önska dig en fin midsommar!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera