fredag 10 maj 2013

Lavandula Augustifolia Thumbelina

1982 gick jag första delen av min floristutbildningen på Blomsterskolan i Norrköping. Hmmmm....det är ju mer än 30 år sedan! Vart sjutton har åren tagit vägen?!
Samma år träffade jag mannen jag fortfarande har vid min sida och han tragglade de latinska blomsternamnen med mig. Fortfarande kan han säga Sanseveria Trifasciata Laurentii...fast jag tror inte att han vet vad det är för växt :-) Vet ni? Vanligtvis kallas den för svärmorstunga, vilket ju inte alls är lika fint som Sanseveria, men kanske lättare att komma ihåg.

Många gånger har jag fått höra att andra alltid haft en dröm om att få jobba med blommor, men en sådan dröm hade aldrig jag utan det var mer nyfikenhet som fick mig att välja den vägen.
Jag har aldrig ångrat mitt val och även om jag idag driver en inredningsbutik så kan jag inte låta bli att blanda inredningen med växter....det hör liksom till...skulle vara något som fattades om jag inte hade det omkring mig.

Jag brukar besöka vår lokala blomstergrossist när jag behöver nya blommor i Butik Vitt och Brett och sist när jag var där hade de såååå mycket blommor! Det märks att vi är i en expansiv tid då många vill ha nya blommor både ute och inne.
Det var riktigt svårt att välja vad jag skulle köpa. Jag skulle lätt ha kunnat lasta bilen full!...men jag vill inte ha en blomsterbutik...bara lite komplement.
Jag föll för den här vackra Lavendeln
Thumbelina...bara namnet är ju så vackert :-)

Det gamla symaskinsunderredet som står på butikens uteplats har fått många kommentarer. Med en överdel av gamla träplankor så är det riktigt funktionellt och så är det lätt att flytta eftersom det har hjul. Med den prunkande lavendeln så kommer bordet i skymundan, det är blomsterprakten som kunderna ser.
Plantor att plocka själv finns under bordet
och vill någon ha lite mer av en "gåbortsblomma" så finns det olika krukor som den fina lavendeln passar i

Om du inte vet det så kan växter vara Annuella (ettåriga) Bienna (tvååriga) eller Perenna (fleråriga)
Annuella växter blommar bara en sommar....som t.ex. lobelia, medan de Bienna bildar en planta första året och blommar år två, som t.ex. stockrosor. De perenna kommer tillbaka år för år och den här Lavandulan är perenn så har man någonstans där man kan gräva ner den till vintern (eller redan nu) så kommer den förhoppningsvis att glädja med ny blomning nästa år!
Så fick ni en liten botaniklektion :-)

Glädje....det är vad blommorna ger mig!...och när det är fint väder (som det ju har varit i vår del av landet nu) så surrar det oupphörligt i lavendeln på vår uteplats och en och annan vårrusig humla förirrar sig också in genom butikens öppna dörr så vi försiktigt får mota ut dem igen
...det är fler än jag som gillar Lavandula Augustifolia Thumbelina :-)

Önskar er alla en riktigt härlig vårhelg!
Birgitta

 

6 kommentarer:

  1. Det man en gång utbildat sig till går aldrig riktigt ur, själv var jag frisör, men nu friserar jag mest dockor och släktingarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta har man användning för det man lärt sig...på ett eller annat sätt :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag fick upp intresset för krukväxter på gamla dagar, trädgården lockar mig alltmer också. Blommor är så vackra och bättre komplement till inredning i "gammal stil" finns inte! Så roligt att få läsa din text och jag fick lära mig "Bienna":) Mitt kök ser ut som en handelsträdgård just nu, det växer så det knakar i varje vrå - nu trivs jag!Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysigt det låter med en handelsträdgård i köket :-)
      När jag flyttade ihop med min make tog jag med mig alla mina växter och det blev en djungel i hans lilla tvåa...och när sommaren kom så dignade även balkongen av klättrande och hängande växter. Maken undrade om jag hade en machetes så han kunde fixa någonstans att sätta ner rumpan :-) Jag älskar att plantera på våren, tyvärr är jag inte lika ivrig med att vattna och göda så det blir inte alltid så där prunkande som jag vill ha det. Trädgårdslandet grävde jag igen och odlar numera i hemsnickrade pallkragar. Vi har stenhård lerjord som jag inte orkar hålla på med, men upphöjda bäddar är helt suveränt!
      Klorofyllfyllda kramar till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  3. Tack för dina värmande ord inne hos mig idag.

    Blommor och inredning är väl en perfekt kombination, som din lavendel och symaskinen. Har den här lavendeln extra stora blommor? Ja, det är bra att vi har humlor och andra flygfän kring våra blommor, tänk så mycket nytta de gör.
    Härligt att du och mannen har trivts ihop så länge, det är kärlek det.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  4. Hihi, jag blir som en glad kalv på sommarbete när jag kommer in hos våra blomsterhandlare :) det finns så mycket fint att välja på! Jag föll oxå för lavendeln och igår vis öppning var det så vackert utanför butiken med de fina blålila blommorna och humlesurret! Men lavendeln tog slut redan första timmen, kul att det uppskattas! Önskar dig en riktigt härlig dag. Kram, Carina

    SvaraRadera