fredag 31 maj 2013

En känsla

Sista dagen i maj månad och livet känns inte riktigt som vanligt.
Inom mig finns en konstig känsla av att inte "känna igen mig" sådär som jag gör när allt är hemtamt och bara rullar på i invanda hjulspår.

Vi fixar i vårt hus samtidigt som vi springer över till huset tvärs över gatan och hämtar eller lämnar någonting. Vi pratar om vad vi behöver göra i vårt hus samtidigt som vi också funderar och pratar om vad vi ska göra i det andra huset.
Vi klipper gräset på vår egen tomt och pinnar sedan över med gräsklipparen till nästa tomt. Ogräset håller vi efter här, men längtar efter att ha tid och ork till att också dra upp maskrosor, tistlar och annat som inte hör hemma i rabatterna på den andra tomten.

Vi äger inte det andra huset än, men dess ägare vistas inte där längre utan har lämnat nycklar och ansvar till oss så vi försöker vänja oss vid tanken på att det är där vi ska tillbringa våra dagar när vi lämnar det hus vi har nu, men när det kommer att ske vet vi inte än.
Jag städar, pyntar och pysslar i vårt hus, men det känns som om jag gör det mer för någon annan än för oss, som om jag ser på saker och ting ur ett "utifrån" perspektiv snarare än ett "inifrån". Konstigt är det!

Växter som jag brukar ha ute på sommaren och inne på vintern har fått komma ut i solen nu när jag tror att det inte blir några kalla nätter mer. Jag är värdelös på att släpa ut och in för frostnätter :-)
Olivträdet står på sin plats på balkongen
De långa fjolårsskotten borde ha klippts bort för länge sedan, men nu får den vara som den är. Vinterns torra blad som ramlat ner i hinken borde ha rensats bort, men jag blir alldeles matt när jag tänker på alla småsaker som hela tiden skulle behöva göras. Är glad om alla stora saker blir gjorda!

Zinkskyltarna tycker jag så mycket om, har flera sådana som jag märker upp växterna med mer som prydnad än för upplysning
Jag har flera gamla vattenkannor som också är mer för prydnad än för praktisk användning även om de så klart går att använda
 ...men de rymmer ju så lite vatten så man får ju fylla på "tusen" gånger innan allt är vattnat. Därför tar jag nästan alltid den stora knallgula plastvattenkannan som rymmer 10 liter när jag ska vattna. Den är inte speciell, som kannan i zink
 men den är mer praktisk :-)

Önskar er alla en riktigt härlig helg nu när vi kliver in i den blomstrande månaden Juni!
Kram 
Birgitta

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kramsen på dig också :-)
      Första visningsdagen avklarad....huset var fullt med folk. Visning i morgon igen....hoppas att det räcker sen!
      Birgitta

      Radera
  2. Känner igen mig i din känsla, när vi köpte vårt efterlängtade torp blev jag också "kluven", men nu jag landat och inser att vi faktiskt har två (2) hus ...alltid. Gör som jag med torra blomblad - ta dammsugarmunstycket:)
    Jag älskar vattenkannor, de små leksaks/dockvarianterna har jag en liten "samling" av. Åsynen av dessa kannor får mig att bli extra varm i hjärtat - tror det kallas nostalgi?!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt är det med nostalgi...saker som känns igen inombords :-)
      Funderar just på om jag inte har sett en liten leksaksvattenkanna i plast på vår Dalagård. Har för mig att den har en blomma som vattenspridare på pipen.
      Vet du Skorpan...om den finns där och jag hittar på den bland alla saker och du inte har en sådan så skickar jag den till dig!
      Ha det så jättebra
      Birgitta

      Radera
    2. Men oj! Jag har ingen i plast (ännu..) utan bara plåtkannor från 30/40/50/60-talet + någon nyproducerad i "gammal stil":)
      Skorpan

      Radera
    3. Plåtkannor är nog finare än plast och jag ska skicka dig en bild innan så du får säga ja tack, eller nej! Har för mig att den här är ganska liten och gullig om än lite blekt i färgerna...åt det rosa hållet om jag inte minns helt fel. Det har funnits en flicka på gården (bland en massa bröder) hon hette Astrid och var född runt 1920. Hon bodde på institution hela sitt vuxna liv och var den sista av syskonen som dog. Det finns andra leksaker kvar efter henne som en pytteliten köttkvarn i metall, en lika pytteliten kopp med fat i porslin och säkert annat som jag just nu inte ser framför mig. Lovar inte att jag hittar kannan i brådrasket...om den ens finns där...jag kan ju ha blandat ihop saker, men utifall så vet jag en som samlar på sådant :-)
      Kram Skorpan
      Birgitta

      Radera