onsdag 17 april 2013

Mollo-Maja

1964 flyttade en liten flicka med sin familj från hemlandet Finland till Sverige. Hon lämnade sin biologiska pappa, släkt och vänner och kom till ett land med ett språk hon inte förstod, med människor hon inte kände.
Med sig hade hon en älskad docka som hon kallade Mollo-Maja

Ingen har kunnat berätta när, och hur, dockan kom in i den lilla flickans liv, men hon har följt med under flytt efter flytt, packats upp och packats ner även sedan den lilla flickan blivit vuxen.

Mollo-Maja är sliten. Den lilla näsan är skavd
och bitvis fattas håret av gult garn så underlaget som det är fastsatt på syns igenom
Tyget som kroppen är sydd av är smutsigt
men Mollo-Maja är fortfarande fast och fin i stoppningen och håller sitt huvud högt.

Fötterna är så fint form sydda och händerna har en liten rundning som en tumme
Kläderna minns den lilla flickan när hon fick. Det måste ha varit sent -60 tal, eller tidigt 70-tal och den gula overallen passar Mollo-Maja perfekt även om det givetvis inte är sådana kläder som hon burit från början...om hon nu hade några kläder. Det borde hon rimligtvis ha haft, men den lilla flickan minns dem inte

Även om dockans ursprung inte är känt är hon en del av den lilla flickans liv. 
Mollo-Maja har varit en tröst när den lilla flickan haft det svårt. Hon har sett henne kämpa genom förtvivlan, smärta och gråt. Hon har blivit hårt kramad, som om hon varit den enda livlinan den lilla flickan hade och även om hon senare fick dela sin plats med andra dockor så är hon en länk till den lilla flickans rötter.
Hon är speciell....därför finns hon kvar....och säkert har ni förstått att den lilla flickan är jag.



7 kommentarer:

  1. Vilken fin liten historia, riktigt rörande. Och vilken fin docka, så kärleksfullt nött, ändå ser hon så glad och nöjd ut, man blir väl det av att bli så kramad och omtyckt.
    Jag jobbar som dagmamma, och det roliga är att jag som helsvensk har bara "halv finska" barn hos mig. Kanske vanligare i Finland med dagmamma vad vet jag, men jag har iallafall fått lite mer kännedom om vårat grannland och dess kultur.
    Onsdags kram Marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra att du är dagmamma! Jag har tidigare varit politiskt engagerad och suttit i barn och utbildningsnämnden där vi ofta diskuterade barnomsorg och valet av omsorg. Här i Hallstahammar har det satsats väldigt ensidigt på den kommunala förskolan och enligt min mening behövs alternativ...barn är olika. Har ett bra exempel på det när det gäller våra två söner! Kanske handlar valet av omsorg till en del om kultur...på hur man ser på sina barn och deras sociala miljö. Åh, det finns mycket att säga i den frågan!!!
      Kram tillbaka till dig Marie!
      Birgitta

      Radera
  2. Nu förstår jag varifrån du fått din kämpaglöd, energi och kreativitet; den finska SISUN:) I min omvärld finns en kvinna med samma glöd som du; hennes blogg hittar du här; http://norrfrid.blogspot.se/ Var rädd om Mollo-Maja!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara le åt dina ord Skorpan :-) Ja, kanske det är den finska sisun som driver mig framåt! Jag har alltid sett att jag har ett val. Lite svårare var det att välja som barn än vad det är att välja som vuxen, men om jag inte kunde välja omständigheterna när jag var liten så kunde jag ändå alltid välja hur jag skulle förhålla mig till dem. Mollo-Maja påminner mig om det!
      Nu ska jag kika in hos norrfrid :-)
      Kram till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  3. Så kul att du har kvar den söta dockan! Och vi har också en Mollo-Maja i familjen, en sliten docka som heter likadant och som bor hemma hos barnens farmor och som alla har älskat att leka med peroidvis.
    Önskar dig en riktigt fin vårhelg!!!
    Kraaam Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket sammanträffande!! Någon frågade vad Mollo betyder, men jag som glömt bort min finska vet faktiskt inte...om det nu har något med finskan att göra. Min Mollo-Maja är ju en trasdocka så kanske det betyder "Tras-Maja"? Någon annan som vet?
      Vårkram till dig Carina!
      Birgitta

      Radera
  4. Men vilken rörande historia om dig och din docka, den är dig väldigt kär förstår jag. Själv har jag också rötter från Finland då min mamma kommer därifrån. Jag kunde finska när jag var yngre men har glömt det mesta, synd att vi inte har det språket kvar eller hur?

    Varm kram från mig,
    Cia

    SvaraRadera