tisdag 23 april 2013

Mera Butik Vitt och Brett

Då fortsätter vi rundturen :-)

Den vita byrån som skymtade i förra inlägget är i riktigt gedigen björk.
Jag köpte den på auktion för att ha i barnrummet vi gjorde i ordning till äldste sonen för 26 år sedan. Nu får den stå i butiken tills någon vill ge den ett nytt hem
Det grå väggskåpet har jag (med hjälp av maken) skapat av ett underskåp till en bokhylla.
Jag utgick från krönet som är av gamla limfärgsmålade lister från vår Dalagård och satte på detaljer som en platta dekorerad med en uppförstorad frimärksstämpel

På byrån står det fina diskstället gjort i gammal stil
...tillsammans med rustika krukor, emaljerade kammarstakar, ljus från Ib Laursen
....och en egendesignad nyckeltavla

Bredvid byrån står den stora soffan från vår Dalagård som jag gjorde om från brunbets och krackelerad skinnimitationsklädsel till vitmålad med klädsel i naturfärgat lin....och då ska ni veta att jag är en person som oftast har ganska kort tålamod...och jag är INTE möbeltapetserare...så det var en bedrift!!
Nu ser man inte så mycket av soffan eftersom den är full av kuddar som jag syr av gamla fina servetter, dukar, band och knappar :-) Nallarna som sitter där är också av vårt eget hantverk...liksom hyllan ovanför som är gjord av gamla plankor. Däruppe huserar både hantverk och köpta saker.

Jag älskar att göra annorlunda tavlor och ramarna med gamla nysilverbestick har varit lättsålda....förutom att jag säkert gett många inspiration till att göra något nytt med ärvda bestick som bara ligger i en låda till ingen nytta
Ramar av gammalt trä gör en äldre herre som hjälper mig med diverse snickerier som kräver mer kunskap, och maskiner, än vad jag har. Jag ska visa mer av hans skapelser i ett annat inlägg

Direkt till höger innanför dörren har vi vårt enda riktiga skyltfönster så vi brukar duka med blommor på det gamla fällbordet från vår Dalagård som står där
Eftersom jag jobbat som florist under många år har jag svårt att hålla mig ifrån att skapa även med växter och det ger mer liv till butiken med det gröna och blommande så det vill jag inte vara utan!

Hoppas ni inte ledsnat totalt på långa blogginlägg...för det finns fortfarande en hel del kvar som jag vill visa er
....men det fortsätter jag med nästa gång.

Ha det så jättebra allihop och TACK för att ni kikar in här!

Som en sista bild ska jag visa er varför jag riktar ett stort TACK till er alla
Gick in på bloggen förra veckan precis när besöksmätaren stod på 10000!!!!
Ni ska veta att det känns stort för mig som började blogga första april förra året och då funderade på vad det skulle bli av den här bloggen.
Även om jag berättar för att det är så roligt att göra det är det klart att jag uppskattar att ni där ute tycker det är roligt att läsa det också!



8 kommentarer:

  1. Grattis till 10000 besökare!(på min blogg syns inte sådan besöksstatistik,bara från dag till dag, lite trist)Inte tröttnar man på att se foton från din fina affär, det är alltid lika roligt!Jag kikar in någon dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Helena för alla dina kommentarer! Alltid lika roligt när du har skrivit något!
      Onsdagskram till dig :-)
      Birgitta

      Radera
  2. Grattis!
    så mycket fint det finns i er butik, och så påhittig du är. Måste försöka hitta dit någongång. Bor i Sthlm så det är väl inte allt för långt för en utflykt.
    Du får gärna visa mer från butiken, bara kul :)
    Kram Marie J

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Marie för positiv respons!! Beroende på var i Sthlm du bor så är det ca 12-13 mil till Hallstahammar och det finns mycket fint att besöka i trakterna. Vi har ju närheten till Strömsholms slott och i Hallstahammar finns gamla Skantzen och Åsby området om man vill ha en kulturupplevelse....och självklart är du sååå välkommen till vår Butik Vitt och Brett :-) Jag kan alltid öppna butiken även på tider då vi normalt inte har öppet, det är bara att du hör av dig så ordnar vi det!
      Stor kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Grattis till 10000 besökare!!! Min räknare gav upp för något år sedan, fick hjälp att lägga in en ny men den visar unika besökare de senaste 7 dagarna...så jag har ingen aning om antal besökare men ser att snittet ligger på 150 - 200 per dag och det är helt otroligt tycker jag!
    Du har så jättefint i din butik, mycket fint att kika på! Nu var det längesen jag var in till dig men rätt vad det är så ;)
    Önskar dig en härlig vårdag!
    Kram, kram Carina

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till alla besök! Önskar jag bott närmre då hade jag tittat in ofta:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att veta Skorpan, men synd att du inte bor närmre! Så brukar jag tänka om min bror också som just nu bor i Arvidsjaur, men allt är ju relativt. Han bodde tidigare i Torneträsk så när han flyttade neråt tyckte man att det kändes lite lättare att åka till honom...ändå är det fortfarande onödigt långt :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  5. Grattis till besökstalet! Jag kommer också ihåg hur stort det kändes när talet nådde 10 000, det känns roligare att blogga när det finns besökare. Inte undra på att många kikar in här, vilken fin butik du har! Soffan som du klädde om blev så fin med linnetyget, du är verkligen kreativ med så mycket du gör själv.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera