söndag 21 april 2013

Butik Vitt och Brett

Åh vilken fin helg det har varit!
Äntligen kom vårvärmen och både maken och jag har haft så mycket energi. Här har det fixats både ute och inne och det känns ganska mört i min lilla kropp just nu :-)

I fredags när det dystra vädret dominerade ute och jag gick omkring och pysslade i vår Butik Vitt och Brett  fick jag lust att plocka fram kameran och visa er hur butiken ser ut just nu. Det blev måååånga kort :-) så jag tänkte ta det i några etapper.

Lokalen vi hyr är en källarlokal i ett hyreshus en tvärgata från Hallstahammars "huvudstråk".
Den är inte märkvärdig på något sätt, men när jag tittar tillbaka på bilderna från hur lokalen såg ut då jag först klev in där måste jag säga att det är svårt att tro att det är samma utrymme. Om någon vill kika på det så bloggade jag om det i juli förra året.

Så...följ med mig på en guidad rundtur!

Direkt innanför ytter dörren står ett fint danskt fällbord som jag tillfälligt har lånat ut här hemifrån
Där har vi dukat med växthus, nyhemkomna ljuslyktor och små krukor
Bakom bordet står en gammal vedlår från vår Dalagård. Vedlåren är så charmigt sliten och perfekt att visa varor på
Spegeln är vår egen design och gjord av gamla brädor från vår gård och taggtrådskronan är också vår egen design
...och titta vilka annorlunda krukor vi fått hem
Jag älskar sådan här design!

Efter vedlåren finns det grå skåpet som jag fyndade på Blocket strax innan vi skulle öppna butiken
Det är fyllt med saker som doftljus från Village Candle högst upp
...nya fina rosdekorerade bokboxar blandat med vårt eget hantverk finns i skåpets mellandel
....och en hel del mindre saker får plats på hyllorna i underskåpet
Sist på den sidan har jag ställt den blåmålade kistan som jag fick då vi på vinst och förlust åkte och tittade på saker som en dam ville skänka bort
Den passar jättebra där under den stora spegeln som är ur vår egen design och den fräcka bordslampan har vi packat upp i veckan
Fågelburarna är också nya
Därefter kommer skiljeväggen som ni skymtar i bakgrunden. Den byggde vi för att rummet var så tråkigt avlångt och nu har vi ett jättebra lager där bakom som man kommer in till då man kliver in genom de vackra pardörrarna som är från vår Dalagård
Jag vet inte hur många som har frågat om de är till salu...eller några har till och med tagit för givet att de är till salu och bara frågat efter priset, men de har inget pris och är inte till salu.
Butiken skulle förlora en hel del av sin charm utan de här dörrarna! Jag har ju hittat handtaget jag letat länge efter på gården också, måste "bara" hämta ett låshus som passar (det glömde jag totalt i glädjen över att ha hittat handtaget :-)). Vi har en hel låda full med olika gamla låshus på vår gård så något ska jag väl hitta som passar, om vi nu bara kan prioritera att åka dit. Det känns som om det alltid är för mycket som ska göras!

Det här får räcka för idag...fortsättning följer med byrån ni skymtar till höger...och det som kommer efter den. Hoppas att ni vill följa med på nästa etapp!





6 kommentarer:

  1. Så fina saker! Jag blev kär i fågelburarna:) De gamla dörrarna är otroligt vackra! Jag har haft tur att få köpa parytterdörrar med överljus och originaltrycken så nu har jag kommit ett steg närmare min dröm om ett lusthus...
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. Så roligt att hitta unikt material till något man gärna vill ha...och ett lusthus med fina dörrar låter verkligen härligt!
    Jag har försökt få maken att förstå att det skulle vara sååå mysigt att glasa in vår uteplats så man kunde utnyttja den bättre, men han har inte hoppat jämfota av glädje över att sätta igång med ett sådant projekt. Han är den förnuftigare av oss två, medan jag är drömmaren som säger -Men det är väl bara....
    Visst är fågelburarna fina! Jag får ofta hålla "händerna bakom ryggen" när jag packat upp nya varor. Jag väljer ju att köpa saker som jag själv tycker om och skulle utan att tveka kunna stoppa ner det i en kasse åt mig själv, men inte ens en butiksägare kan få allt hon vill ha (inte den här butiksägaren i alla fall :-))
    Ha en fin vecka Skorpan!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Nu är det regnit och grått, men i helgen kändes det att våren är på väg, väntar med spänning hur du kommer att göra utanför din butik när det blir fint väder :)Har du någon användning av 3 stycken gamla ståltråds-galgar? (vet inte vad jag ska göra med dem, kommer från sambons farmor)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar gärna några trådgalgar! Man kan göra hjärtan av dem. Jag har aldrig gjort det, men det skulle vara kul att prova. Om du vill kan vi göra ett byte...galgar mot en lite större glasskål på fot som jag tror skulle passa hos dig :-)
      Kom gärna till butiken om du har någon minut över!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  4. God kväll !

    Kul att hitta hit.
    Oj så mycket fint och fina saker du visar.

    Ha en fin kväll och vecka ! :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul med en ny besökare!...välkommen hit!
      Vårkram till dig
      Birgitta

      Radera