torsdag 14 mars 2013

En blåmålad kista

Här kommer nästa sak som vi packade in i bilen tillsammans med släden från förra inlägget...en kista
Jag hade fått intrycket av att det var en kista av mindre modell som de ville skänka bort, men den här är inte liten!...och även om jag egentligen inte är så förtjust i blått är den här kistan så charmigt sliten så jag kan bara inte låta bli att tycka om den.
Den är heller inte riktigt så blå som bilderna visar utan lite mer gråblå. Det var nog det härliga solljuset som förstärkte färgen :-)
Visst kan man måla om den, men jag har jättesvårt för att måla om gamla saker med sådan här härlig patina. Nä, den kommer att få vara som den är.

Det gamla låset finns inte kvar och nyckelhålsbrickan är inte original
Jag tror nog att originalbrickan har varit av enklare modell och inte så krusidullig som den här. Den stämmer liksom inte med kistans "formspråk"
 Handtagen bär verkligen spår av tidens tand och jag bara älskar när järn blir så här patinerat av rost :-)
De sammanhållande järnbanden är också så fina i all sin enkelhet och trots att kistan ser ut att ha brukats flitigt så är innandömet i fint skick
Jag ska tvätta av den ordentligt både utvändigt och invändigt. Den har stått på en hyreshusvind i 50 år så den kan behöva lite omvårdnad.
Sedan ska jag fylla den med kära gamla ting, för förvaring kan man väl aldrig få för mycket av?!



3 kommentarer:

  1. En så fin kista, med platt lock dessutom, blir ju kanon som bord:) Runt nyckelskylten ser jag andra hål så det har nog suttit en annan där innan. Jag tror handtagen är "nya", tycker skruvarna ser "nya" ut. Svårt att avgöra på bild men en viss blåfärg användes ofta på 1700-talet. Tror den kallades Pariserblå. Jag har en stor kista med orginalmålning här hemma som jag har fyllt med gamla foton...
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul med någon som vet lite mer än jag om gamla saker! Nyckelhålet är större än hålet på den skylt som sitter där nu och som du såg så finns det andra hål och märken efter en annan skylt. Skulle vara roligt att veta mer hur originalet kan ha sett ut. Vi har massor av gamla lås, nycklar och nyckelhålsskyltar på vår Dalagård så kanske jag kan hitta något som är mer i fas med kistan.
      Visst tänkte jag på att kunna använda den som bord...kanske "modernisera" den lite med att sätta hjul under, men just nu får den vara som den är :-)

      Tack för dina kommentarer Skorpan. Jag uppskattar dem!
      Önskar dig en riktigt skön helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja Skorpans kommentarer är guld värd! Det är nog din fina kista också och så användbar just när den har det plana locket. Jag blir så glad över dina fynd och att det finns människor som hellre skänker än slänger!
    Hi, hi, när det blir dags att byta bil ska jag kika på en halvkombi. Nu blir det i värsta fall släp som kan vara riktigt knepigt att backa med.
    Tack för dina goa kommentarer, jag känner igen det där med ungdomarna och deras smak, men ändå hänsynsfulla kommentar.

    Ha en fin kväll!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera