torsdag 13 december 2012

Den gamla symaskinen

"Lusse lelle, lusse lelle...10 dagar kvar till jul". Har inte sett någon lucia än, men dagen har ju bara börjat.
I brist på lucior får jag väl blogga om en gammal symaskin istället :-)

I vårt kök står det en variant där symaskinen går att fälla ner i bordet så bordsytan går att använda och det tycker jag är bra, då blir den inte bara en prydnad utan fyller en funktion också.

Julen till ära har jag pyntat lite på bordet med en vit jumboamaryllis som jag hoppas hinner öppna sin stora knopp till julafton

Den står i en loppisfyndad zinkkruka med vackert spetsmönster.

Det mesta som står på bordet är från olika loppisar. Som ljusstakarna till höger. De är gjorda i mässing, men mässing gillar jag inte så jag sprayade dem i grå metallfärg och nu ser de ut som om de är gjorda i tenn.
Den lilla karaffen är köpt i butik. Den passar så bra till de gamla glasen och uppläggningsfatet i glas och nysilver.

Några kakformar har jag dekorerat med pärlor och glasprismor

...och i trälådan från vår Dalagård står några av mina senaste fynd som jag hittade på Stadsmissionens loppis....jättefina flaskor med patentkork

Det fanns ganska många och jag köpte alla. De här fick stanna hos oss, resten tog jag med till vår butik.
Förutom inköpta saker, hantverk, växter och material säljer vi också noga utvalda kuriosa saker. Vi har stängt på måndagar för att jag ska ha lite tid till att fara runt och ägna mig åt ett av mina favoritnöjen...kolla in de favoritloppisar jag har....och för det mesta har jag något med mig hem :-)

Den gamla trälådan har ett härligt tryck

....och bredvid flaskorna har jag placerat en gammal glasburk med några dekorerade ljusbuntar

Ljusbuntar med några olika omslag har vi gjort till butiken också.
Vill man dekorera själv så bjuder vi på idéerna och vi har också en hel del material i butiken, men vi har upptäckt att det är många som inte har tid att tillverka själva eller så tycker de inte att de kan "få till det"....och det är ju tur för mig...för då får jag ju fortsätta med kreativ tillverkning :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar