torsdag 11 oktober 2012

Utanför dörren

Det första man möts av då man kommer till oss är det här

Vi har en grusad garageinfart in mot huset och tidigare stod det en jätteidegran på den här platsen mellan entrédörr och garageport. Den dog bitvis efter de där kalla snörika vintrarna vi hade och vi bestämde oss för att ta bort den.
Det blev kalt och tomt efter den....ett tag...sedan tyckte jag det var mycket roligare att göra olika stilleben efter årstid istället för att ha samma gröna buske sommar som vinter.

När Alexander och jag var till vår Dalagård passade vi på att ta med oss stora gran kvistar, mossa, lav och en gran på rot från vår egen lilla skog och när vi kom hem rök de sista sommarblommorna ur de grå krukorna.
Istället planterade jag ner granen (eller granarna, för det är tre stycken som sitter ihop), vit perenn ljung och plättar i luften.
Vi plockade med oss en hel del rostiga föremål också så en liten hebe hamnade, tillsammans med lav och mossa, i en rostig skopa

....och den rostiga behållaren för olja är såååå charmig....tycker jag :-)

En gammal spade står tillsammans med en stege som jag räddade från att hamna på återvinningen och så den här rostiga "vad det nu har varit till för något" som jag blandade mossa och lav i

....effektfullt!

På sidan av dörren hänger den stora kransen jag köpte för några år sedan och som jag tycker sååå mycket om.
Den har dekorerats med ett par gamla skridskor som jag fått av vår granne. Hon har åkt på dem när hon var liten.
Jag fick ett par till som har varit hennes mammas....och båda paren är gjorda i Eskilstuna. Rariteter....för mig!
Nedanför kransen har vi en inbyggd bänk som också är pyntad med höstfägring. Den planteringen har jag fått av makens systrar som en "Lycka till med butiken" present...passar perfekt!

Den samsas med ett älghorn som Rocky hittade i skogen och en zinklykta


Plättarna i luften har växt sig frodiga

.... hoppas de klarar sig ett tag till! Jag täcker dem på nätterna när det kryper neråt nollan.

Jag blir glad varje gång jag kommer hem och ser allt det här!!
Jag känner mig rik på gamla saker med en historia att berätta och njuter av färgerna som naturens växter bjuder på.
Saker som en del ser som skräp ger mig glädje långt in i hjärteroten...tänk att jag fått förmånen att förvalta just det här!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar