tisdag 2 oktober 2012

Mera rost

I våras fick jag en stor härva rostig taggtråd som har legat ute under många år och verkligen blivit gnagd på av väder och vind

Tycker den är så vacker som den är.....men det har väl känts liiiite udda att ha den liggandes som en prydnad på vår garageinfart :-) Det var väl heller inte tänkt att den skulle ligga där så länge, men det är ju så mycket jag vill hinna göra och tiden springer verkligen iväg!!!!

Nu har jag i alla fall börjat nysta upp en del av den där taggtråden och köpt hem av de här fina ljushållarna som vi har i butiken
Vi har dem både för kronljus och för värmeljus och jag valde dem för värmeljus.
De passar väldigt bra till taggtråd...och den kombinationen var precis vad jag hade tänkt att komponera något av!

Med Alexanders hjälp lindade jag två kransar av taggtråden....en större och en mindre.
Vi stod i butiken och gjorde det.
Många tycker det är roligt att se när man tillverkar något och den där taggtråden skapade nyfikenhet....och en del förundran....och några rynkade pannor :-)

Med Bosses hjälp satte jag sedan kedjor mellan kransarna, fäste på ljushållarna och hängde upp det hela ovanför vårt matbord
Voalá....en riktigt stickig takkrona!

Den rostiga kedjan i mitten kommer från vår Dalagård och den har ett litet lås som smycke.
Det fanns ingen nyckel, men jag hade en liten, liten söt sådan i mina gömmor. Den fick hänga med låset

 .....jag tycker om sådana här små detaljer. De är som pricken över i!

Den här kronan var ett experiment. Nu när jag ser att det fungerar ska vi göra ett par kronor till butiken också, en som är lika stor som den här och en lite mindre.

Alexander tittar på mig med ett snett, lite överseende, leende ibland när han tycker att min fantasi skenar väg lite för mycket, men då och då medger han att mina idéer kanske inte var så dumma.
Den här ljuskronan fick ett godkännande av honom!....så kanske det finns fler än jag som har en förkärlek för rostig, rustik charm även om jag vet att Alexander INTE skulle hänga upp en sådan krona i sitt rum :-)
Det gör inget....jag vet ju också att smaken är som baken....delad....så jag fortsätter att låta fantasin skena iväg!

6 kommentarer:

  1. Vilken rolig ide! Jag skulle nog aldrig komma på tanken att man kan använda en gammal taggtråd till något. Du är väldigt uppfinningsrik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fantasi och kreativitet har alltid funnits som en drivmotor som går bättre och bättre när den tillförs bränsle...önskar bara att jag hade mer tid...och ork!!!
      Ser efter den här dryga månaden som vi haft butiken öppen att det vi sålt mest av är det egna hantverket. Unika produkter för unika kunder :-)

      Kram på dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Precis min smak! Att ta något och göra om det till något annat, att visa att allt kan vara vackert, att man ska titta på allt med öppna ögon.......men nu blev jag alldeles för djup och klockan är för lite men ändå för mycket....
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återvinning!
      Funderade igår på vart det här med återvinning kommer ifrån när det gäller mig och kom på att jag använt det eftersom jag aldrig haft tillräckligt med pengar för att bara köpa det jag vill ha....då får man vara kreativ och skapa nytt av det som finns!

      Kram!
      Bi

      Radera
  3. Aj, gissar att det gjorde ganska ont att göra den, men åh, så härlig den blev!
    Jag har ju alltid gillat rost och har samlat på mig en hel del, men just nu är det utomhus. Provade att göra ett taggtrådshjärta ( med handskar på ) för många år sedan, men sen blev det inget mer.
    Ha en bra dag!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här gällde det att ha handskar på...och att vara två...eller bläckfisk med 8 armar för det var lite trixigt att få det stickiga där man ville ha det...i en ring och inte fasthakat i byxan eller tröjan :-)

      Ha en riktigt skön helg!
      Kram
      Birgitta

      Radera