måndag 24 september 2012

Mer om den vita skänken

Den vita skänken från förra inlägget innehåller porslin och glas som vi tar fram när det är "lite finare" dukning som gäller.
I mellan rummet mellan över och underdel brukar jag ganska ofta ändra om. Det är ju en yta vi ser varje dag då vi sitter vid köksbordet....eller, vi och vi....jag är väl mer rätt att skriva. Bosse bryr sig sällan om vad som finns på den ytan. Han är inte så intresserad av inredning som jag (som tur är för då får jag härja fritt alldeles själv :-))

Just nu finns där en skål på fot med vindruvor som jag fyndade på Myrorna för många år sedan....ja, jag fyndade inte vindruvorna då....utan skålen :-)

Nedanför den ligger så söta keramikrosor som vi har i butiken....tycker jättemycket om dem


Tycker också om den stora glasklockan på sitt fat i nysilver

Jag har fäst ett litet "smycke" på (de numera torkade) trädgårdsiris bladen som jag lagt runt knoppen

....en rostig metallplatta och en härligt patinerad lapp som jag hittade i ett skrin på vår Dalagård. Jag har några stycken olika sådana märklappar och är väldigt rädd om dem!

Rostiga saker tycker jag mycket om. De här har en egen historia

Innan vi köpte vår Dalagård hyrde vi ett gammalt soldattorp i Värmland och när barnen var mindre och hade för mycket spring i benen gick vi ofta på promenader i omgivningarna. Det fanns mycket spännande att utforska i skogarna, både för barnen och för mig :-)
Vi hittade en gammal övergiven vagn som en gång i tiden hade haft ett stoppat säte. Varken läder eller stoppning fanns kvar, men de här rostiga spiralerna fanns där och dem kunde jag ju inte bara lämna!

Från början hade jag klot ljus i dem, men nu är de smyckade med björkris, fjädrar och keramikägg

Snart är det dags att plocka fram mina fina silverpatinerade glaskulor som jag brukar bädda ner i lite mossa i de här spiralredena till jul.

Vi var en sväng till vår Dalagård i går och plockade med oss rostiga saker, trälådor, gamla dörrar och fönster, så nu ska jag börja fixa i ordning här hemma, både ute och inne. Har äntligen fått ork och lust (inte så mycket tid då, men någon stund ska det väl finnas här och där) till det!

1 kommentar:

  1. Vad härligt att ha en egen skattgömma att hämta godbitar från! Hör av dig om du har någon dörr till försäljning i butiken, i så fall kommer jag gärna och kikar. Eller jag kommer nog snart i alla fall, hihi.
    Ha det gott vännen.
    Kram, Carina ( P.S du kan väl skicka ett sms vid tillfälle, jag hade visst inte sparat ditt nr? )

    SvaraRadera