lördag 8 september 2012

Lintygsnalle

Tillverkning av nallar pågår i Butik Vitt och Brett

....här är en av de charmigt storögda skapelserna i lintyg som nu sitter i soffan bland alla kuddarna.

Jag började sy de här nallarna för snart 20 år sedan då jag fick ett vackert gråmönstrat madrasstyg av min svärmor.  När det tyget var slut fortsatte jag med blåmönstrade madrasstyger, förminskade mönstret och gjorde även mindre nallar. Det var inte helt enkelt att få ihop alla delar där armar och ben är ledade med knappar ut och invändigt och ingen nalle blev den andra lik.

Jag hade 3 stycken petsäkra nallenosar kvar och lyckades hitta 3 par petsäkra ögon som kanske var i största laget, men som jag trodde kunde passa. Till kroppen valde jag ett grovt naturellt lintyg.
Varje nalle har 18 delar som ska klippas till och sys ihop

Alexander hjälpte mig att klippa

....och allt samlades ihop i prydliga högar för att sys ihop och stoppas

Kan väl säga att Alexander erbjöd sig att sprätta några gånger när jag hade sytt ihop delarna fel (kanske för att slippa höra mina, inte allt för fina, svordomar :-)), men till slut hade vi fått ihop 3 lealösa nalle kroppar 

Då började det roligaste jobbet....att stoppa varje del, sy igen för hand och se nallen bli färdig bit för bit.

Det är en procedur från tyg till färdig nalle, men jag tycker de är såååå charmiga med sina stora ögon....och ingen är den andra lik den här gången heller.

Tyvärr hittar jag inga fler sådana här petsäkra ögon eller nos. Ställena jag köpt de här ifrån har slutat med dem.
Man kan använda knappar till ögon och göra en nos av svart stickgarn, men jag tycker inte det är lika fint.
Så jag skickar ut en vädjan....om du vet någonstans där de säljer sådana här petsäkra ögon och nos...snälla ta kontakt med mig. Lägg en kommentar här på bloggen eller maila mig på bi.jo@telia.com.
Får jag inte tag på något så blir det nog bara de här 3 nallarna.
En blev klar igår

.... den fick en kompis i morse (som jag inte har på bild, men som nu sitter på soffan bredvid den här) och den sista väntar på att bli stoppad och hopsydd.
Kanske blir den klar på tisdag så vi får 3 gosiga nallar på rad :-)

4 kommentarer:

  1. Brukar du handla på Tradera? Jag gjorde en snabb sökning och hittade en annons med ögon.Om du söker på överskriften hittar du dem. Två dagar kvar på denna auktion.rubrik: FYNDA!! 21 par säkerhetsögon/amigurumi ögon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Helena!
      Jag brukar titta in på tradera ibland men har aldrig handlat därifrån men tack vare ditt tips så hittade jag "garngalningen" på nätet som säljer både ögon och nos till bra priser så nu vet jag var jag kan hitta dem!

      Må så gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Halloj min vän! Vilka söta små godingar! Jag vet att Mattias har en nalle som du har sytt för många, många år sedan, i gråmönstrat madrasstyg. Den hänger med fortfarande, jag undrar om den inte sitter på en hylla i hans sovrum?
    Grytan du tipsar om ska jag testa, den låter riktigt god!
    Ha en härlig måndag!
    Kram, kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mina nallar lever länge :-) Min mamma har också en nalle i gråbrunt stjärnmönstrat tyg och både Martin o Alexander har en varsin blåstjärnmönstrad nalle...så de finns lite varstans...i olika tyger och storlekar.

      Har haft en härlig måndag hos min kära mamma och i morgon ska det bli kul att öppna butiken igen!
      Så...ha en härlig tisdag!
      Kram
      /Birgitta

      Radera