söndag 16 september 2012

Jobb som måste göras

Idag har vi försökt att få undan några av alla de saker som finns att göra och som har gnagt på samvetet ett bra tag!

Jag har tagit hand om en del av sommarblommorna som jag har försummat hela sommaren.
De har fått nöja sig med en skvätt vatten då och då...om de ens har fått det...det har ju inte direkt varit någon torksommar :-)

Min stora mårbacka pelargon, som övervintrade i garaget och fick komma fram igen i våras, tog tid på sig med att börja blomma, men nu blommar den för fullt

Jag får väl nypa av blommorna och sätta i vas för det börjar bli dags att ställa tillbaka den i garaget.

Maken och yngsta sonen tog itu med aspkubbarna som borde ha varit kluvna och staplade för flera månader sedan...men vi får säga...bättre sent än aldrig :-)

De har legat kapade på vår tomt i Kungsör sedan maj och när maken försökte hugga dem för hand nu var de som gummi, yxan bara studsade. Som tur var så lyckades vi få låna en bra vedklyv så nu växer raderna med ny kluven ved

Vi har nog en liten ekorre i oss för det känns bra när vi har ved i vedboden och bär, kött och svamp i frysen. Det är något speciellt med det där att lägga på lager inför vintern.
Nu kommer vi ju inte att kunna elda den här veden i vinter så det är bra att hela släpkärran är full med torr ved som vi hämtat från Dalarna. Den ska plockas in i vedboden och så får vi hämta ett lass till som väntar på vår gård.
Någon har sagt att "veden värmer många gånger" och så är det verkligen!....men det är guld värt med en härligt sprakande brasa i gjutjärnskaminen när Kung Bore viner runt husknuten.

I morgon har min käre Bo och jag varit tillsammans i 30 år. Vi träffades i Västerås 1982...det känns som om det var för en hel evighet sedan! Mycket har hänt sedan dess.
Jag var 23 och Bosse skulle fylla 29....han var tvungen att visa mig sitt körkort för jag trodde absolut inte att han var såååå gammal :-)

Vi valde att fira vår dag igår med söner, äldsta sonens flickvän, god mat och så tog vi fram en sparad flaska med Brut champagne som smakade så bra!



Nästa helg ska vi gå ut och äta....bara Bosse och jag...det händer minsann inte varje helg!

4 kommentarer:

  1. I skrivande stund har midnatt passerat, så jag får säga grattis!

    SvaraRadera
  2. Grattis kära ni! Det är så skönt att det finns folk som håller ihop - det ger hopp för mänskligheten.
    Skulle också vilja ha en kamin, men med tanke på hur lite jag törs 'elda' levande ljus så vetifåglarna hur mycket nytta den skulle få göra.
    Har också alltid samlat i ladorna när hösten kommer men i år har jag inte ekorrat mig ett dugg - ännu, kanske jag ska skriva för den är ju inte slut ännu.
    EN SÄRDELES FIN MÅNDAG ÖNSKAR JAG DIG! kRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måndagen var så bra då jag fick hjälp av mamma och hennes make med att få ordning på vår trädgård...och det var ju helt suveränt trädgårdspåtar väder!
      Dagen slutade med en sen kväll i butiken där Bo o jag satte upp lister i vårt tillverkningsrum. Det ska få agera konstutställningsrum ca 3 veckor framöver så vi behövde något smidigt att hänga tavlor på....betongväggar är blääää när saker och ting ska hängas upp.
      Kanske inte riktigt så vi "borde" ha firat vår 30 årsdag, men vi tar vår påtumanhand dag på lördag :-)

      KRAM!

      Radera