lördag 4 augusti 2012

Vilka dagar!

Ibland blir tillvaron lite för rörig....som nu.
Min käre make fick problem med en kindtand som blev inflammerad och fick boka en akuttid hos tandläkaren. Tandläkaren borrade upp tanden, gjorde rent och fyllde den provisoriskt.
Nu har tanden spruckit och maken sitter och vickar på ena halvan sådär som man gjorde när tänderna satt lösa när man var liten!...dags att boka en ny tandläkartid!

En olycka kommer sällan ensam sägs det...och i det här fallet stämmer det för i förrgår behagade vår frys lägga av...absolut inte vad jag ville ha just nu :(
Tur i oturen så var den inte proppfull...men inte helt tom heller.
Är väldigt glad att vi har goda grannar (som inte heller har fullt i sin frys) så vi kunde stuva om en del frysvaror, men alla bär som jag frusit var jag tvungen att göra något med.
Kvällen, och en del av natten, gick åt till att koka saft och sylt.
Det var i och för sig bra att jag fick det gjort, men det var inte vad jag hade tänkt jag skulle prioritera just nu!

 Hoppas att kylen inte kroknar också för i den huserar nu 10 flaskor innehållandes saft gjord på röda vinbär, jordgubbar och rabarber...faktiskt väldigt god blandning

Jordgubbssaft kan bli lite för söt för min smak, men tillsammans med de lite syrliga vinbären och rabarbern blir den alldeles lagom söt.
Tog reda på förra årets lingon också så nu har vi god lingonsylt till raggmunk och pannbiff

Medan bären kokade i saftmaijan kokade lingon och socker i en stor kastrull bredvid. Hann precis tappa upp sylten i varma burkar innan det var dags att ta reda på första koket med saft. Sen var det bara att fylla maijan igen och försöka hinna få undan alla plastbyttor och disk så jag hade avställningsplats.
Kan säga att jag sov gott efter det arbetet!

I morgon ska vi fira äldsta sonen som fyller 25 år. Så förutom saft och sylt har jag pressat in en massa mat i kylen....så om det måste hända något mer elände så hoppas jag verkligen att det inte drabbar kylen!!!!

Kan ju säga, sådär i förbifarten, att jag har några fina blånader i pannan efter att ha blivit attackerad av en hylla jag håller på och målar :-) (bra att jag har lugg att dölja det med) och maken har såååå söta plåster (orangea med små vindkraftverk :-)) på ena handen efter att ha gått en rond med vår gammeltax som behöver ryckas och är sååå hår öm att hon hugger den hand som är närmast....och det var husses...aj, aj!

Inga fler olyckor tack...det räcker nu!

3 kommentarer:

  1. Men lilla Stumpan! Känner igen och med dig. Visst är det konstigt det där med att en olycka sällan kommer ensam.
    Jag är så nyfiken på hur Vitt och brett ser ut inuti nu så det måste få bli ett besök snart. Vi hörs! och Kram!

    SvaraRadera
  2. JA, kom o hälsa på!...men ring först.
    Jag växlar mellan att fixa en del hemifrån o att vara i lokalen. I slutet på veckan ska vi ut o åka, ska bla på mässa, så jag skulle vilja att det mesta är på plats i butiken tills dess...och att mitt kassaregister kommer NU (det har strulat alldeles onödigt mycket med det...bläääää!)
    Dags att sätta fart!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. oj, så trist när det händer oförutsedda saker, och som du säger kommer sällan en olycka ensam.
    Du får hälsa så gott till Martin och gratta honom i efterhand!
    Men himmel, så mycket fint du har gjort till butiken! Jag längtar tills jag får komma och kika!!! När har du planerat att öppna? Jag har missat flera inlägg hos dig och har mycket att ta igen i bloggvärlden, ibland räcker inte timmarna till...
    Ha det allra bäst! Nu kommer Mattias och hämtar mig, ska få skjuts ner till jobbet idag för jag har så mycket att släpa på.
    Kramar från Carina

    SvaraRadera