onsdag 1 augusti 2012

Soffa

I butiken står nu en gammal utdragssoffa fylld med kuddar.

Soffan stod i stugan när vi köpte gården i Dalarna.
Den var brunbetsad och klädd med mörkbrunt skinnliknande material.
När vi renoverade kök och rum fick soffan husera på vinden. När nya uthuset var klart fick den flytta ut dit.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med den. Den var så stor, tung, mörk och dominerande. Det var inte den stilen jag ville ha i vår stuga.

När mina planer på att starta en egen butik började ta form bestämde vi oss för att ta hem soffan och göra om den


 Vi skapade plats i gillestugan och där fick det bli tapetserarverkstad under ett antal veckor.
Jag drog ut massor av dekorspik och nubb, strippade en del delar inpå bara träet, målade i vitt och klädde om med lintyg.
Jag är ingen möbeltapetserare och soffan var ordentligt gjord med lager på lager av krollsprint, väv, tagel, tyg och vadd.
Jag fick noga rita, skriva upp och memorera hur den var gjord och sedan använda allt tålamod och all kunskap jag kunde uppbringa för att få ihop den igen.
Måste säga att jag var lite orolig för att jag skulle vara tvungen att skrota hela soffan, därför var jag så nöjd när alla delar satt på plats igen...och soffan kändes faktiskt helt ok!



Kuddar började jag sy när jag hittade fina tygservetter på loppis...och när jag väl började skapa kunde jag knappt sluta. Jag hann inte göra färdigt en kudde innan nästa började ta form i mitt huvud

...det blev fyrkantiga, runda, rektangulära, vita, linfärgade, lila och blå. En del har knappar och spetsar

...andra är dekorerade med min mormors virkade dukar...eller andra fyndade dukar

....och så många som möjligt av de vita och naturfärgade har fått sin plats i soffan. Tyckte att de var de som passade bäst där.

Så...soffan och en del av kuddarna är på plats.
Resten av butiken ska jag presentera allt eftersom det blir klart.
Känns som om vi är på slutspurten nu...men jag tror att vi behöver fylla på med lite mer blåbärssoppa så vi orkar hela vägen in i mål :-)

2 kommentarer: