onsdag 11 juli 2012

Vill ha sol!

Snart kommer det att börja växa simhud mellan tårna! Alldeles för lite sol och för mycket regn!
Måste få in lite sommar och sol här på bloggen i alla fall.

Varje vår brukar jag inspireras till att handla alldeles för mycket sommarblommor. Det finns ju så mycket fint!...men i år har inte den där planterarglädjen infunnit sig riktigt. Kanske lika bra det eftersom jag gärna planterar, men knorrar när jag sen ska sköta om allt. I år är det ganska lagom med växtlighet...eller lite för lite...men...asch....jag fick lite jord under naglarna i alla fall :-)

Föll för den ljusblå färgskalan i år. Isstjärnan blommar villigt

 trots det mulna vädret...eller kanske tack vare det :-)
Den planterade jag i en skål som jag fick med på köpet på en auktion för länge sedan

Blommans ljusblå färg matchar krukans mönster perfekt. Nu fyller den skålens yta helt och hållet och börjar vandra över kanten...så frodig och fin!

Min stora zinkbalja i bakgrunden innehåller en stoooor murgröna (den är säkert 1 1/2 m lång) som jag gräver ner i trädgården varje höst och gräver upp och planterar i kruka eller i baljan varje vår. Har gjort så i 6-7 år och den verkar trivas med det

Den samsas med en rumsgran som övervintrar i garaget och en afrikas vita lilja som inte vill börja blomma utan sol!

Päronet av glasfiber

...tycker jag så mycket om! Den har ett vackert blad och skaft av järn


...ser tung ut men väger nästan ingenting. Jag har haft den i många år men tycker fortfarande lika mycket om den!

Hittade en till blå nyhet som jag tyvärr glömt bort namnet på

...men den har ett väldigt intensivt grönt bladverk och så söta blommor. Den står på mitt planteringsbord precis utanför altandörren och blommar villigt med fler och fler blommor.
Där samsas den med kryddorna som jag vill ha lätt tillgängliga. Som basilika, timjan och citronmeliss med zinkskyltar som dekoration

Åh vad glad jag är över att jag hade de här bilderna på lager. Nu känns det lite mer som sommar igen!


2 kommentarer:

  1. Den med de blå blommorna tror jag är samma sort som jag köpte häromdagen.....fast jag tittade inte ens efter namnet så tyvärr....men söt är den ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, namnet är ju inte det viktigaste!
      Köpte den hos Arne. Kanske det var där du var också.

      Ses!

      Radera