söndag 15 juli 2012

Dalastugans kök

Igår var vi till Dalarna för att titta till vår gård och för att hämta lite saker som vi behöver i Hallstahammar.

Vi klippte gräs och Bosse fixade i hundgården. Jag letade saker som jag visste att jag hade någonstans, men jag kan inte påstå att det är någon ordning på någonting, så en del hittade jag, annat hittade jag inte....inte den här gången i alla fall :-)

Jag passade på att röja på köksbordet i stugan och lägga på några dukar. Det såg genast lite mer hemtrevligt ut

...även om köket ser lite spartanskt ut annars.

Ingenting i stugan är riktigt färdigt.
Vi började bygga en köksdel förra året av skåpstommar som blev över efter att Martin renoverat sitt kök. De fick socklar att stå på, men resten väntar på att bli gjort.
Igår mätte vi ut hur lång bänkskiva vi behöver så utifall att vi snubblar över något fynd så kanske vi kan få en avställningsyta klar. Skulle vara skönt att få glashällen på plats så vi kunde få något annat att äta än kall mat nu när tjyvar behagade stjäla vår micro!

Köksbordet pyntade jag med loppis fyndade saker. La på dukar lager på lager och överst hamnade den fina korsstygnsbroderade löparen


Jag brukar inte tycka om sådana broderier, men det här enkla mönstret tycker jag om

....och den lilla spetskanten

....bondromantiskt!

Pelargonen är konstgjord...lika fin sommar efter sommar. Tacksam är den, behöver ingen omvårdnad alls :-)
Jag placerade den i en emaljerad kanna köpt på loppis

Det fanns många delar av just den där cremevit/gröna serien på gården sedan tidigare, men en kanna hade vi inte.
Den lilla keramikskålen från Gustavsberg matchar emaljen och tallriken, med sin gröna kant och blommor, har jag fått av min mamma.

Vi släpade in en chiffonjé från uthuset som vi ska ha porslin, glas och bestick i, men den måste fixas till lite. Kanske vi hinner det nästa gång...eller så får det bli en annan gång. Vi har inte så höga ambitioner på vår Dalagård den här sommaren!

4 kommentarer:

  1. Jag gick förbi din skylt i affären i helgen och hittade adressen till din blogg. Själv har jag för en vecka sedan öppnat ett loppis/second hand som till största delen består av retro-dockor, lite annat blandat också förstås. Alldeles nära din butik!Kapellgatan 10 a, i källaren. Jag bor i lägenheten ovanför. Bara på söndagar har jag öppet. Än så länge har bara några få tittat in. Det ska bli kul att titta in när du öppnar butiken, väntar med spänning!Jag följer nu din blogg på bloglovin så att jag inte missar någonting :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena!
      Så kul att du hittat till bloggen och vill följa oss på vår färd. Du är hjärtligt välkommen hit... och till butiken också när vi öppnar!

      Lycka till med din second hand! Roligt att vi är fler som vill satsa i Hallsta. Tittar gärna in till dig om jag har möjlighet!

      Önskar dig sköna sommardagar!
      Birgitta

      Radera
  2. Åh, så mysigt ni ser ut att ha det på er gård i Dalarna! Hoppas ni tar er tid till att bara njuta när ni är där ibland, nu när ni jobbar så hårt med butiken.
    Så fin butiksskylten blev! Kommer att bli som ett smycke ovanför dörren!
    Vi åkte förbi din butik häromkvällen, och jag såg att det var det huset jag hade gissat på när du berättade om läget. När jag var i 8-9 årsåldern bodde vi i det huset, i port 26B tror jag det var. Det låg ett glasmästeri i "din" lokal då och jag gick ofta ner dit och köpte mig en påse med lera som jag förvandlade till skålar och annat skoj med.
    Jag har varit ledig 2 dagar på raken nu och det känns väldigt lyxigt så här under högsäsongen. Timo har semester så vi har farit runt och sett oss omkring lite.
    Hoppas allt är bra med dig!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul med en dåtidshistoria!...det verkar ha varit lite av varje i den här lokalen..glasmästeri (det visste jag inte om förut), blomsteraffär, måleri, Bravida har varit där, Hallstahem också och så har det varit uppehållsrum för Björks Buss och säkert lite till.

      Vi försöker njuta av vår Dalagård och visst lyckas vi mer med det idag än för några år sedan...men det blir inte lika mycket "nyttigt" gjort när vi njuter fullt ut :-)

      Vi ska också ta några dagar ledigt innan vi öppnar och åka härifrån för att uppleva något annat. Hur roligt det än är att bygga upp något sådant här så längtar jag ibland efter en dag utan ett enda måste!

      Ha det så jättebra!
      Kram tillbaka
      /Birgitta

      Radera