torsdag 21 juni 2012

Trädgården blommar!

Solen skiner och det är varmt!
Äntligen har jag fått inspiration till att dra på mig trädgårdshandskarna och vara ute och fixa.

Måste visa vår vackra jättevallmo som jag frenetiskt försökte rensa bort första året vi bodde här...trodde det var tistelblad som kom i mängd i rabatten. Sedan fick jag se att grannen hade så otroligt stora vackra vallmoblommor i sin trädgård och när jag såg bladen förstod jag att det inte var tistlar jag rivit upp.
Som tur var så lyckades jag inte utrota dem :-) 


Är inte så förtjust i orange, men de här färgklickarna (och knopparna!) är härliga

...speciellt när de står intill djupblå trädgårdsiris och klint

Trädgårdsklinten är vacker...men jag rekommenderar den inte...såvida man inte vill ha den överallt!

Jag fick två plantor av en vän, en vit och en blå.
Den vita trivdes inte alls, men den blå växer och frodas....och tar över det mesta i sin väg. Som tur är kan man lätt dra upp den när den kommer där man inte vill ha den....men man ska absolut inte låta den gå i frö!

Alpklematisen är så vacker och tacksam


Vi har hård lerjord där vi bor och ingen annan klematis har trivts här trots att jag grävt stora gropar och jordförbättrat...men alpklematisen gläder mig varje år och den blommar länge eftersom den står svalt på norrsidan.

 Rododendronbusken trivs också på norrsidan

...trots att den blivit riktigt stor är den fortfarande tät och fin.

Åh, det finns så mycket vackert att njuta av och att fotografera och blogga om, men nu ska jag gå ut och hänga upp tvätten så den får torka i den ljumma midsommarvinden...och i morgon ska jag fira min födelsedag...på själva midsommarafton.
Har önskat mig vackert väder och besök av nära och kära...hoppas att jag får båda delarna!

ÖNSKAR ER ALLA EN JÄTTEFIN MIDSOMMAR!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar