måndag 4 juni 2012

Smedjan

Det sägs att det här har varit smedjan på vår Dalagård.

Möjligtvis kan det verifieras genom hålen i väggarna

Tror inte att det är "kattluckor" i alla fall :-)

Den lilla knuttimrade byggnaden står på övre delen av vår mark, i närheten av rökeriet.
Kanske det var så att man placerade byggnader som det eldades i på betryggande avstånd från resten av gården, jag vet inte, men man får kliva på in i "storskogen" för att hitta dem!


Taket är omlagt...fast det är säkert länge sedan det blev gjort. Fönstret tror jag inte har suttit där från början eftersom det passar så illa i sin glugg.

Det är bäst att ducka när man ska in genom den låga dörren, annars får man en bula i pannan...och så måste man lyfta på fötterna om man inte vill stå på öronen på det stampade jordgolvet innanför :-)

Det finns ingenting invändigt som talar om att det här har varit en smedja


... men det måste ha varit ett litet "kärleksnäste" för ungdomar i trakten. Det finns ett antal namn inristade i stockväggen med hjärta eller + emellan. Gulligt!
Kanske de satt här tätt tillsammans, gömda för omvärlden, och kuckilurade medan de lyssnade på vacker musik :-)


Jag ljuger inte om jag säger att vi hittat gamla radioapparater i ALLA byggnader utom i rökeriet.
Det finns allt ifrån små transistorer till hela möbler.
En radioreparatör har helt klart huserat på den här gården, men jag fattar inte riktigt varför apparaterna finns kvar på de mest konstiga ställen....som i den gamla smedjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar