måndag 18 juni 2012

Gästrum

När vår äldste son flyttade hemifrån startade vi en totalrenovering av nästan hela vår övervåning.
Det var så bra när hans gamla rum blev tomt så vi kunde flytta möbler från rum till rum....och sedan tillbaka igen.

Jag har haft det här rummet som arbetsrum under några månader, men nu röjde jag ut golvskyddspapper, målarbockar, färgburkar och allehanda verktyg....och gjorde ett gästrum av det.

Sängen bäddades med nytt överkast...


och så fick jag användning för de vackra örngotten som jag fyndade samtidigt som vi köpte ett gammalt skåp i Tierp...och min egentillverkade "In your dream" kudde

Örngotten är så fina...fattar inte att någon haft tålamod att sitta med de pillriga hålsömsbroderierna

...förspilld kvinnokraft har jag hört någon kalla det...men jag njuter av att se det vackra arbetet!

Rummet har stora fönster som vi pratar om att byta ut. Skulle fortfarande vilja ha allt det där ljusinsläppet och har sett så fina fönster med kryss i ovankanten som skulle passa bra här.
Just nu är vi (över)mätta på renovering, men man vet aldrig, en dag kanske det skulle vara såååå roligt att byta fönster....eller så kanske vi får en pengaskänk från ovan så någon annan kan göra det åt oss :-)


Expedithyllan har fyllts med gamla saker

.....och en vacker orkidé som blommar för andra gången.
Phalanopsisorkidé hade jag i min brudbukett. Tycker de är helt fascinerande i sin form och färg

....och så är de väldigt lättskötta och blommar så länge.

Trots (eller på grund av) att jag är florist är jag urdålig på att vattna mina växter. Måste ha tåliga sorter och stora krukor för att de ska klara sig. Väljer jag något annat måste jag placera dem så att jag ser dem varje dag...annars torkar de ihjäl.

De knollriga hasselkvistarna klippte jag från vår buske på tomten. Den behövde tuktas lite så hortensian, och den stackars bollthujan, som hamnat under fick lite ljus på sig

I en liten nätkorg samlade jag några vackra saker från vår Dalagård

De små plåtburkarna med sin fina patina tilltalar mig lite extra

De har hittills legat gömda för omvärlden i en låda på vår gård, men nu får de ligga framme!

Det finns en sak till i rummet som jag tycker mycket om....men den ska få ett eget inlägg framöver.

Rummet är klart....nu fattas bara gästerna!!!

2 kommentarer:

  1. Kanske ska hyra in mig där för en välbehövlig retreat?
    Mycket vackert och väldigt vilsamt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen!
      Jag bjuder på Bed and Breakfast :-)

      Radera