söndag 20 maj 2012

"Make over"

Jag tycker om återvinning!
Mår bra av känslan av att använda det som redan finns, helt eller delvis.
Blir barnsligt förtjust när jag hittar ny inspiration i något som funnits i mina gömmor...eller något som funnits i andras :-).
Ibland behövs det inte mer än färg och några nya detaljer för att det ska kännas "up to date".

Det här skåpet stod och samlade damm i ett garage hos en bekant


Han frågade om jag ville ha det och jag tackade ja. Det var känslan som talade....inte förnuftet :-)
Det hade en så fin märkning på bakstycket. Skvallrar om 50-tal

....och berättar att det tillverkats i "Deutschen Demokratischen Republik".

När jag kom hem med det undrade jag om jag inte tagit mig liiite vatten över huvudet, men bestämde mig för att låta det stå ett tag. Det hade potential, men jag fick ingen "kli i fingrarna" känsla med det.

Vi åkte till vår Dalagård och när jag hittade en gammal hålkärlslist målad med limfärg kom jag att tänka på det där skåpet...och då visste jag vad jag skulle göra med det!

Jag fick ta hjälp av maken, som har mer snickerikunskaper än jag.
Han halverade skåpets djup och sågade till en platta som jag målade och textade.


Sedan ger sågade han den gamla listen och gjorde en bottenplatta. När jag hade målat skåpet i ljusgrått och  satt på en gammal nyckelhålsbricka monterade vi ihop allt.
VOALA....ett skåp i ny skepnad!


Nu är det perfekt att hänga på väggen....och så har jag ju en halv stomme kvar att skapa något annat av.
Jag vet redan vad jag vill göra med den.
Behöver "bara" lite snickerihjälp igen. Får be snällt :-)

Inuti är det vitt med en hylla att ställa fina saker på

Skålen på fot har jag gjort av loppisfynd. Jag sprayade en mässingsljusstake med grå metallfärg och limmade fast en glasskål på toppen.


Min loppis fyndade nysilverskål hade kvar spetsarna från förra fotograferingen, så den fick vara med igen.


Jag kunde ha gjort många olika inredningar....det var så kul!

Märkningen finns kvar på bakstycket.....men jag tror att jag ska sätta dit en till etikett där jag berättar om hur skåpet fick sitt nya utseende...det är alltid kul med en historia.
Dessutom satte jag in ett datum på framsidans "frimärksstämpel" 7-5 12 som talar om att målningen gjordes 7:e maj 2012. Lite fiffigt...eller hur?

2 kommentarer:

  1. Oj, vilken förvandling! Sååå snyggt det blev!
    Kul att du trollade in datumet på framsidan, och det är klart att du ska skriva en liten lapp o fästa på baksidan med "historien", sånt är alltid kul att läsa.
    Hoppas allt är bra med dig och hoppas allt ordnar sig för dig, ska bli spännande att få höra sen.
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Sikke en smuk forandring. teksten er rigtig flot derpå. Har du selv lavet den?

    Hav en dejlig sommeraften
    Birgitte

    SvaraRadera