söndag 6 maj 2012

Loppisfynd!

Att gå på loppisar är, för mig, som att gå på skattjakt. Det är helt enkelt så jättekul...och spännande! Jag vet ju aldrig vad jag kommer att hitta!

Jag har ofta något speciellt som jag letar efter, men det händer ganska ofta att jag hittar saker som jag inte hade en aning om att jag behövde :-)
Som den här.....

....den behövde jag inte! Ändå....när jag såg den visste jag direkt att den skulle passa så bra på min hylla gjord av gamla brädor från vår Dalagård. Vet inte om den kallas för trådvinda, men ser framför mig en fint upprullad spole med lintråd som väntar på att användas.

Jag har mina favoritloppisar som jag besöker så ofta jag kan och en av dem besökte jag i torsdags när jag var och hälsade på min mamma.
Det är verkligen ett stort loppis, med såååå mycket saker!
Varje gång tänker jag att jag bara ska titta en liiiten sväng, men på något konstigt sätt så går tiden väldigt fort....en timme är ingenting!!

Den här gången köpte jag så vackra saker i nysilver.

Den runda brickan var alldeles brunsvart, men efter mycket gnoende med silverputsen blev den väldigt blank o fin.
Jag tycker egentligen bättre om nysilver när det börjar bli färgskiftningar i ytan, men när jag precis har köpt sakerna är det kul att putsa och göra dem fina.
Kakformarna är ju inte i nysilver, men jag letar alltid efter kakformar i annorlunda modeller och de här hjärtformade tvekade jag inte en sekund över att köpa!
....och skålarna....såååå fiiiina :-)


Lite strikt jugendaktiga i stilen, med silverkant....kostade 15 kr/st. Det kan man väl inte motstå?!

Jag köpte en bricka till...

....en oval...och en skål med små handtag och lock.
I skålen hamnade en del av de vackra spetsarna som jag också fyndat, fast på ett annat av mina favoritställen,....en stooor påse med massor av olika spetsar för 50 kr!
Dekorerade brickan med små spelpjäser som jag hittade i en gammal kista jag fått i gåva.

Jag bestämde mig för en tid sedan att ha som motto "En sak in, en sak ut" eftersom det började bli för mycket saker här hemma. Det mottot verkar just nu ha flugit sin kos :-)....men jag försvarar det med att jag har en plan....och jag jobbar på att ro planen i land!
...och, jag kan faktiskt gå på loppis UTAN att handla. Det kan vara (nästan) lika roligt att bara titta, men om jag hittar något som jag tycker om och priset är det rätta, då handlar jag....och blir så glad över mina fynd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar