måndag 16 april 2012

Vitt inne....Rött ute

Ibland är det tur att saker och ting förändras här i livet!
Golv hamnar på plats. Sågspån försvinner. En liten stuga börjar likna....ett hem istället för en byggarbetsplats.


Nåja....det var en liiiiten bit kvar :-)
Vi började med att rikta väggarna. Det kan vara riktigt snett och vint i ett gammalt hus.


Till slut försvann stockväggarna som var drevade med mossa och gamla trasor....och det kändes genast ljusare och fräschare.


Ett nytt spontat, vitmålat tak kom också upp. Jag var så nöjd när vi kom så här långt, för vägen dit var allt annat än rak!

Vi köpte de spontade takpanelerna en riktigt regnig morgon och skulle sedan transportera dem 13 mil i en (för kort) släpkärra med enbart presenning över. De var visserligen förpackade i plastade paket, men de paketen var inte vattensäkrade!
Åh, vilken vånda! Vi stannade flera gånger och försökte få presenningen att smita åt så vätan skulle hållas borta, men det var inte lätt när det blåste styv kuling och regnet vräkte ner!!
Väl framme vid gården öppnade vi all plast och stuvade in panelen på vedbodens innertak, betryggande fritt från regn!

Om jag tidigare tyckt att det var en prövning att kitta och måla 36 fönsterbågar så var det här med att måla takpaneler nästan lika tålamodskrävande.
Eftersom vi inte kunde bo i vår Dalastuga åkte vi dit en dag i taget och sågade till takpanelerna för att sedan ta med dem hem i mindre portioner för att grund och slutmåla. Jag tyckte inte jag gjorde annat än målade!! Var det fint väder stod jag på altan, var det sämre stod jag i garaget.
När en sektion var klar tog vi med det till Dalarna, satte upp det....och tog hem en ny.
Tänk att 30 kvm tak kan kännas så oändligt!

Men titta på bilden....där finns ju de "härligt" gröna köksstolarna med! De är numera vita (målade av mig under lite mer muntra miner än med taket ;-)) Man ser till och med lite av det gröna på fönsterkarmarna också.

Utvändigt fick den nya verandan färg på sig. Äkta Falurött....


....och pardörrarna blev ljusgrå. Det kom till och med upp belysning ovanför dörren.

Vi var flitiga det året....och inte bara vi....vi var inte sena med att sätta vänner som hälsade på i arbete :-)


Jag undrar varför de inte kommit tillbaka??

 



1 kommentar:

  1. Vilket otroligt jobb ni lägger ner, men det roliga är förstås när man ser slutresultatet.
    Stugan är så himla charmig och pardörrarna är ju pricken över iet!
    Allt gott till dig.
    Kram, Carina

    SvaraRadera