måndag 30 april 2012

Valborg!

Sköööna maj vääälkommen till vår bygd igen.....
.....och SMHI lovar KANONväder!

Kanonväder var det igår också då vi var till Dalarna.
Lite kallt i vindarna, men ska man klyva och stapla ved är det bara skönt om det svalkar lite.

....och titta vad vi hittade i uthuset som vi håller på att riva.....

...ett litet och väldigt sött fågelbo av mossa och dun :-)

I uthuset står det kvar två gamla radioapparater.
 Det har inte bara funnits snickarmästare på vår gård utan en radio och cykelreparatör också. Eller...egentligen fixade han nog det mesta...förutom att han drack en hel del öl och smetade av dagens sista snusprilla under sänggaveln!!! 

Vi vet en del om den siste bofaste herren som var ett riktigt original. En del har vi hört, annat har vi förstått genom sådant som vi hittat på gården....som högarna av slaktade cyklar, mängderna av rostiga ölburkar (kapsyler och ölringar kommer upp var man än gräver utanför stugan. Ibland tror man rentav att de förökar sig själva där under jorden :-)) och underdelen på sängramen i furu som stod kvar var alldeles svart av intorkat snus.....
.....och så radioapparater av allehanda slag!

Den lilla fågeln tyckte nog att den hittat ett perfekt ställe att bygga sitt bo på. Det ligger 3 pyttesmå ägg i boet så nu kan vi inte fortsätta att riva....och jag hoppas verkligen att det inte rasar av egen kraft innan fågelungarna är utflugna!

Våra taxar hjälpte inte till ett endaste dugg med veden...

...de bara gonade sig i solen!
Här är gammeltaxen Ricki. Hon fyllde 14 år 1/3. En älskad kamrat som jagat rådjur med husse under många vintrar. Nu ser hon lite dåligt och hör väldigt dåligt.....eller så väljer hon med ålderns rätt att höra det hon behagar :-))...men än hänger hon med och älskar att vara med oss i Dalarna!

Vi har en busig yngling också....

.... Måsebo Stampe står det i hans registreringsbevis, men vi kallar honom Rocky. Det var han som nyligen fyllde 2 år.
 Ricki verkade tycka det var helt onödigt med "en sån där" i huset när vi kom hem med Rocky. Hon ville inte bli biten i öronen och benen. Tyckte inte om när en oborstad valp låg på hennes bädd i sovrummet!...men hon har vant sig...och Rocky har vuxit till sig. 

Förra veckan roade jag mig med att modulerade om 2 stolar som fanns i snickeriet i Dalarna.
Den illgröna är en kvarleva från köket i stugan....

...nu ser den ut så här.
Jag sydde en dyna av ett gammalt tagel madrass överdrag....och en matchande kudde.
Sonens nalle, som jag sydde för många år sedan, passade bra till.

Den andra stolen....

 
....blev också vit....
....och fick en dyna sydd av vackert mönstrade servetter och en rund kudde som dekoration.

Lintyget är från ett par älskade gardiner som jag sparat. Duken har min mormor virkat....och så en liten knapp från det stora syskrinet jag hittade i stugan. Återvinning....tycker myyyycket om det :-)

Nu ska jag göra lite helgfint.
Ställa fram minirosen jag köpt till köksbordet....

....ta fram kött till kvällens grillning....duka vackert.
Borde springa ett varv med dammsugaren...hmmmm....ska fundera på det medan jag gör de där andra ROLIGA sakerna :-)

Önskar er alla en riktigt mysig valborg och en härlig första maj!!!







1 kommentar:

  1. Grattis till din fina blogg. Så vackra bilder! Lägger in dig bland mina favoriter o tittar in då o då. Ja alldeles annan stil än min, var o en med sitt syfte.
    Kram

    SvaraRadera