måndag 9 april 2012

Underbara dagar!

Mina önskningar gick i uppfyllelse!
En fin påskafton med hela familjen samlad...helgens höjdpunkt!

Trappan är klar med matta på plats, men det återstår lite uppsättning av trappräcken....
 .....känns ändå som om det närmar sig slutresultat!

En resa till Dalarna hann vi också med. Termobyxor på, det var kallt när vi åkte!
Den här gången ägnade vi inte dagen åt återuppbyggnad....tvärtom, tyvärr.
 Det gamla uthuset var i dåligt skick redan när vi köpte gården. Cementpannorna på taket hade gjort sitt för länge sedan och väggarna lutade. Vi bar över alla saker som vi ville spara till ladugården. Drog ihop mitt delen med den tjockaste spännrem vi hittade och hoppades att huset skulle hålla ihop tills vi fick tid att laga taket och räta upp väggarna. 
Tyvärr klarade inte taket de två vintrar som varit med massor av snö. Den tjocka taknocksstocken gick av.....
...och taket rasade in. Väggarna hotade att fara i backen.
 Det var inte längre så mycket kvar att rädda!
Nu vill vi ändå ta tillvara på så mycket som möjligt av vackra plankor och tjocka stockar. Så igår plockade vi ner cementpannorna för att få bort tyngd, lyfte av dörrarna och tog bort fönstret.
Känns lite sorgligt att se det skelett som återstår. Även om materialet sparas är hantverket för alltid borta och gården en byggnad fattigare.


Nä, nu blev det fööör sorgligt. Raskt över till något roligare!


Jag upptäckte att vi inte hade tagit kort på vår jordkällare som fick ny Falurödfärg på sig för 2 år sedan....så igår förevigades den.
Begagnat taktegel med vacker patina väntar på att ersätta de tråkiga plåtarna, men taket är tätt tills det kommer att ske, det är det viktigaste! 
Dörren ska också målas....vilket år som helst :-)...och vita knutar skulle vara fint!...och en gammal zinkbalja full med sommarblommor utanför dörren...mmmmmm!


Nu var ju inte jordkällaren prio ett precis, men drömma kan man väl göra ändå? Det vore ju ett ganska litet och behändigt projekt!


 

1 kommentar:

  1. Halloj! Det låter som ni har haft en mysig påskhelg! Här har vi också umgåtts mycket med nära o kära, så kul när alla samlas!
    Det är så roligt att få se bilder från er dalagård och jag kan tänka mig att det är en riktig pärla. Och vad fint ni gör det i trappen hemma!
    Men du, jag har kikat tillbaka i mina inlägg för att se om jag missat nåt svar från dig men jag hittar inget? Du vet, vi pratade om det o jag trodde jag missat det?
    Önskar dig en fortsatt skön vecka!
    Kram, Carina

    SvaraRadera