onsdag 4 april 2012

Nya lösningar

När "Kung Bore" behagade dra sin kos och ljumma vårvindar började blåsa plockade vi ner alla saker från vinden....och bar ut dem på gårdsplanen.......





















.....det kändes plötsligt, hmmmm, lite rörigt ;-)

Vi ville behålla det gamla trapphuset, men grunden var rutten och byggnaden lutade så pass mycket att det börjat påverka husets takkonstruktion. Vi funderade....och funderade....så tog vi beslutet att riva det.
















Med motorsåg kapades delarna som höll fast den i huset och med en hisnande känsla såg jag hela rasket fara i backen och förvandlas till plockepinn.

Så stod då huset där, utan trapphusutbyggnad....
















men....vi hade en plan.
Sakta men säkert började huset få en ny veranda......
















...en lite lägre.

Jag hittade massor av gamla fönster i snickerihuset med vackert gammalt glas i. Så jag skrapade, kittade och målade. Skrapade, kittade och målade. Skrapade, kittade.....och höll på att bli tokig! Det tog ju aldrig slut! För samtidigt som jag gjorde i ordning verandafönsterna passade jag också på att fixa alla fönster i huset. Hur många fönsterbågar blev det? Få se nu.....jo, 36 stycken!! och då hoppade jag ändå över gavelfönsterna på vinden, annars hade jag nog blivit tokig!!

Verandan var klar innan snöflingorna började yra igen. Med de gamla pardörrarna och alla fönster på plats.


2 kommentarer:

  1. Vilket jobb ni lägger ner! Åh, så spännande det är att läsa om gården! 36 fönster! Fy, ja jag förstår om du blev less, men så skönt när det är gjort.
    Är så nyfiken på att höra hur det går för dig med "det andra" som låter så spännande.
    Önskar dig och de dina en mysig påskhelg!
    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. En härlig påskhelg önskar jag er också!
      Ska försöka hinna titta in till dig på Slottsboden!
      Jag följer min plan för framtiden och om jag har tur så faller allt på plats den här månaden. Håll tummarna!

      Kram tillbaka!
      Birgitta

      Radera